sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Haastetta hevosen omistajille

"Tämä haaste on tarkoitettu niille jotka omistavat hevosen/hevosia. Tarkoitus olisi myös, että kysymyksiin vastattaisiin vähän laajemmin kuin yhdellä sanalla. Haasta vähintään kolme blogia, ei takaisin haastamista. Sinun pitää kertoa blogissasi kenet olet haastanut."

Kerro hevosestasi: rotu, taso ja hieman luonnetta

Vippi, eli oikealta nimeltään Turon Vippi, on kaverini omistama suokkiruuna, joka on tuli mulle pari kuukautta sitten ylläpitoon. Vippi kääntyy ensi vuonna 14-vuotiaaksi ja on juossut viimeisen ravilähtönsä vuonna 2011 tammikuussa. Siitä asti se on ollut ratsuna joko enemmän tai vähemmän ratsunhommia tehden, mutta mitään erikoista se ei oikein osaa. Se on ihan perusratsukoulutettu, eli osaa kaikki askellajit, pysähtyä, peruuttaa ja väistää. Esteillä se varmasti pääsee tällä hetkellä 80cm ratoja, mutta tyyli on niin pahasti vielä hukassa, ettei sen kanssa ihan pian radoille olla menossa :D Luonteeltaan Vippi on tosi päättäväinen ja jäärä, mutta todellisuudessa se on pohjimmiltaan ihan nössö mammanmussukka. Se osaa näytää tympeetä naamaa, mutta kun ollaan nyt paremmin tutustuttu, se osaa olla tosi kiltti ja utelias.



Hevoset vai ponit? Miksi?

Ei oo kovin vaikea kysymys, tottakai hevoset. Olin joskus monta vuotta (ja montakymmentä senttiä) pienempänä vannomaton poniratsastaja ja ratsastinkin lähes joka kerta jonkinkokoisella ponilla. Pituutta tullessa lisää, en enää luonnollisestikaan voinut poneilla ratsastaa, joten oli vaihdettava hevosiin. Hevoset vaan jotenkin sopii mulle paremmin, en tiedä mitään parempaa kuin istua yli 175 säkäisen hevosen selkään ja lähteä treenaamaan. Mitä isompi, sitä parempi. Niin se vaan on, en oikein keksi mitään kunnon perustettakaan.

Ensimmäinen hevonen/poni, jolla ratsastit itsenäisesti enemmän?

Varmaankin Lara. Se oli ensimmäinen jonka kanssa tein säännöllisesti hommia itsenäisesti, mutta tietysti myös välillä niin, että Elina oli mukana. Ratsastin sillon pari kolme kertaa viikossa ja olin vuokrannut Elinan hevosia n. puolisen vuotta. Sissillä ratsastin myös välillä, mutta Lara oli se ykkönen, aina.


Kumpi parempi, kengätön vai kengällinen? Hevosesi kenkien koko? (Jos se on kengässä)

Mun mielestä kengällinen on parempi. Ainakin mun omaan käyttötarkoitukseen, kun treenatessa kengättömän kaviot kuluisi niin nopeasti, että olisi melko mahdotonta pitää kengätöntä. Tiedän muutamia hevosia, joilla ei ole ollenkaan kenkiä ja niillä onkin ihan järkevät syyt kengättömyyteen. Mä kuitenkin tykkään pitää kengät jalassa ja Vipillä on niissä leipälapioissa etusissa nelosen kengät ja takana kolmoset :D

Klippaus: Puolesta vai vastaan?

Vähän molempia, Vippiä en klippaisi ellei se olisi jollain täyshoitotallilla ja kunnon treenissä, mutta kun meidän treeni on niin kevyttä, että hiki tulee pintaan hyvällä tuurilla kerran viikossa, en näe mitään syytä klipata sitä. Eriasia jos olisi joku täydessä kilpatreenissä oleva, joka tekisi monena päivänä viikossa kunnon hikitreeniä, klippaisin sen aivan varmasti helpottaakseni kuivausta.


Tarhaavatko hevosesi yksin vai laumassa? Miksi?

Yksin tarhaa. En oikeastaan tiedä mitään sen suurempaa syytä, kun sen että meillä on 4 tarhaa ja 5 hevosta, joten kaksi on yhdessä ja muut erikseen. Vippi viihtyy yksin eikä stressaa ollenkaan yksin tarhaamisesta, joten en näe mitään ongelmaa siinä. 

Ratkaiseeko hevosessa enemmän sen luonne vaiko ulkonäkö (kuten väri)?

Kyllä se luonne on, mikä loppujen lopuksi ratkaisee. Mulle on se ja sama, miltä se hevonen näyttää jos muuten se tuntuu oikealta. Winskillä on ihan kympin luonne, vaikkei esim. rakenteeltaan ole ollenkaan sellainen "mun unelmien heppa" ja silti se on mulle rakkain. En tykkää yhtään hevosista, jotka ovat huonokäytöksisiä tai sellaisista, joilla ei ole yhtään luonnetta. Onneksi mulle sattui sekä hyväluonteinen että nätti yp-heppa ;)


Millainen on hyvä hevosblogi?

Luen paljon erilaisia blogeja eikä mun lukulistalta taida löytyä kuin yksi kaksi ei-heppablogia. Hyvässä heppablogissa bloggaaja tuo esille että oikeasti panostaa bloggaamiseen ja tietää mitä tekee. Lisäksi postausten tulee olla jollain tapaa kiinnostavia ja sisällöltään hyviä, että jaksaa lukea. En oikein kummemmin osaa vastata tähän, mutta siis sisällöltään ja aiheeltaan kiinnostavia ja kirjoittajalla tulee olla intoa bloggaamiseen.

Pahin tippumisesi?

Varmaan vaikea uskoa, mutta mä en oo vielä koskaan tippunut oikeasti pahasti. (*kop kop*) Useita kertoja oon tullut kyllä alas ja vauhdilla, mutta koskaan en oo saanut satutettua itteäni sen pahemmin. Ainoastaan kerran on mennyt ilmat pihalle ja pää kolahtanut maahan, kun hyppäsin entisellä vuokrahepallani ja jäin hypyssä jälkeen jonka seurauksena löysin itteni maasta selälläni makaamasta.

Hannulta olin kyllä ihan mestari tippumaan.. :D

Kuinka monta loimea hevosesi omistaa?

Vipillä on kaksi vuorellista sadeloimea joista toinen on kaulakappaleellinen, yksi vuoreton sadeloimi sekä neljä fleeceloimea, yksi kaulakappaleella muut ilman. Eli yhteensä 7 loimea. Tosin, Vipin omistajalla onkin sitten loput kotonaan, mutta nämä on mitä mulla on täällä nyt meillä.

Kuinka usein hevosesi liikkuu?

Riippuu viikosta, mutta pyrin pitämään viikossa yhden tai kaksi vapaapäivää, jolloin Vippi saa lomailla tarhassa tekemättä mitään. Pyrin siis liikuttamaan sitä 5-6 kertaa viikossa joka on tähän asti toiminutkin oikein hyvin Vipin kohdalla. 


Oletko varovainen vai "uhkarohkea" ratsastaja?

En oo kovin varovainen, mutten kyllä "uhkarohkeakaan", oon aika rohkea ratsastaja. Mua ei pelota koskaan nousta minkään hevosen selkään vaan tykkään haasteista. Esteillä oon vähän arka, varsinkin vierailla hevosilla mutta muuten pidän itteäni aika rohkeana ratsastajana. Miten kukakin sen määrittelee :)

Noniin, olipas tää kiva haaste! :) Itse haluaisin nähdä haasteen näissä seuraavissa blogeissa, joten haastan teidät tekemään tämän:


2 kommenttia

  1. kiva postaus ja sun blogi on aivan ihana jään kyllä lukijaksi ! :)

    VastaaPoista
  2. Vihjaatko et mulla saattas olla muutama loimi? :DD

    VastaaPoista