lauantai 11. lokakuuta 2014

Ranska 2014

Nyt vihdoin saan aikaiseksi palailla viime viikkoon Ranskassa ja tehtyä siitä oman postauksensa. En aio kertoa kovinkaan yksityiskohtaisesti reissusta vaan lähinnä kuvien muodossa. Lähdin siis matkaan viime viikon tiistaina ja lensin Kuopiosta Helsinkiin, jossa kokoonnuttiin koko joukkueen voimin ja lennettiin yhdessä Brysseliin. Postailinkin kuvia heti hotellilta keskiviikkona joten eiköhän nyt sitten mennä suoraan viikon muihin tapahtumiin!

Keskiviikkona meillä oli avajaisjuhlat hallilla ja siellä olikin vaikka minkälaista ohjelmaa. Lisäksi kaikki kilpailijat ja joukkueen pyörähtivät lavalla pikaisen esittelyn merkeissä, mutta muuten avajaiset olivat aika puuduttavat. Varsinkin, kun kaikki puheet tuli sekä englanniksi että ranskaksi, meinasi oikeasti takapuoli puutua siinä pari tuntia istuttua. Oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä muiden maiden joukkueet sekä kilpailijat ja kuunnella muiden joukkueiden joukkuehuutoja.

Aamulla meillä oli aikaiset herätykset, sillä meillä Suomen kilpailijoilla oli aamupala-ajaksi varattu 5:45-6.30. Yleensä tehtiin niin, että noustiin siinä vaille 6, käytiin syömässä ja sitten tultiin takaisin huoneeseen laittautumaan päivää varten. Kisa-aamuina meidän piti olla kisahallilla vaille kahdeksaan mennessä, mutta onneksi matka hotellilta sinne oli sen verran lyhyt, että tarvitsi lähteä kävelemään vasta puoli kahdeksan jälkeen.

Kisapäiviä meillä oli siis neljä, keskiviikko torstai sekä perjantai. Me kilpailtiin lajissa "Visual merchandising / window dressing" eli visuaalinen myyntityö / näyteikkunan somistus. Se oli parilaji joten hommat tehtiin yhdessä mun parin kanssa. Tehtävänä meidän lajissa oli tehdä näyteikkuna aiheeltaan miesten pukeutuminen ja teema Lille, kaupunki jossa kisat pidettiin. Homma oli jaettu siis kolmelle päivälle ja ekana päivänä suunniteltiin, tokana valmistettiin kaikki materiaali ja vikana päivänä kasattiin koko homma ikkunaan.

Kisojen jälkeen käytiin aina hotellilla pyörähtämässä ja vaihtamassa vaatteita. Sitten joko lähdettiin ettimään jostain ruokaa tai käymään kisapaikalla kattomassa miten muilla meidän joukkuelaisilla menee. Tai sitten vaan jäätiin sänkyyn makaamaan ja ootettiin, että muu porukka valuu hotellille ja mennään yhdessä syömään.

Itse kisat menivät aika penkin alle meidän osaltamme. Perjantaina meillä loppui aika vähän kesken joten sunnuntainakaan ei pystytty tekemään parastamme. Oltiin loppujen lopuksi kuudensia seitsämän maan joukosta, joten kehumista ei sijotuksessa juurikaan ole. Kokemuksena kylläkin erittäin hieno ja ainutlaatuinen, eikä me sentään oltu viimeisiä! :D

Lauantaina käytiin isolla porukalla Lillen keskustassa ihmettelemässä maailman menoja. Meillä oli tosi hauska ilta ja oli ihan huippua olla tuolla porukalla! Kaikilla tuntui olevan mukavaa eikä ilta venynyt edes mahdottoman pitkäksi, vaan oltiin jo yhden aikaan menossa nukkumaan. Se olikin hyvä, nimittäin sunnuntaille meillä olikin taas järjestettyä ohjelmaa.

Lähdettiin aamupäivällä nimittäin pienelle kierrokselle keskustaan, jossa meillä oli järjestetty museokierros eräässä Lillen kuuluisimmassa taidemuseossa. Kierros oli ehkä mun makuun vähän tylsä, mutta ihan mielenkiintoistakin oli kokea tuollainen, varsinkin englanniksi ja kun kyseessä oli vähän erilaista taidetta kuin täällä Suomessa oon nähnyt.

Museokierroksen loputtua oltiin vapaita menemään joko kiertämään kaupunkia itse tai valitsemaan ohjatun kierroksen. Oltiin tyttöjen kanssa sen verran nälkäisiä, että päätettiin lähteä ettimään jotain ruokapaikkaa ja kattelemaan kaupunkia.

Löydettiinkin pian erittäin hyvältä vaikuttava rafla, jossa suunniteltiin viihtyvämme ihan pidemmän kaavan mukaan. Tilattiin alkuruuat ja juomat, sekä listalta annokset. Alkuruuat olivat erinomaisia ja maistuivat ihanalta! Mutta pettymys oli kyllä melkoinen, kun saatiin ruuat pöytään.. Mun jauhelihapihvi oli sisältä ihan raaka, mutta taas kaverin medium -kypsyydellä paistettu pihvi oli kokonaan kypsä. Koitettiin selittää, ettei ruoka ole sitä mitä tilattiin mutta ilmeisesti meitä ei ihan ymmärretty ja päätettiin vaihtaa toiseen paikkaan syömään. Maksettiin alkuruuat ja juomat ja siirryttiin seuraavaan mestaan.

Nyt saatiin jo mahat täyteen ja ruoka oli hyvää! Pian hiivittiinkin takaisin hotellille asunvaihtoon ja edessä oli päättäjäisjuhlat. Juhla meni nopeammin ohi kuin avajaiset ja olin tosi iloinen kun muu joukkue pärjäsi niin hienosti! Vähänhän se harmitti kun oma mitali jäi saamatta, mutta näin tällä kertaa.

Ilta vierähti taas Lillen baareissa kierrellen ja itse en selvinpäin jaksanut kauaa toisten menoa ihmetellä. Lähdettiinkin jo paljon muita aiemmin erään joukkuekaverini kanssa kävelemään hotellille ja olipa ihana painaa pää tyynyyn tietäen, että seuraavat unet nukunkin jo omassa sängyssä! <3

Maanantai olikin kotiinlähtöpäivä ja aamupalan jälkeen käväistiin vielä shoppailemassa ennen bussimatkalle lähtöä. Oi vitsi mitä kaikkea ihanaa mä löysinkään! Mm. pitkään ostoslistalla olleen talvitakin, kengät sekä kaikkea muuta ihanaa. Tulijaisetkin löytyi porukoille ja pikkuveljelle yllättävän helposti!

Iltapäivällä hypättiinkin bussiin, joka vei meidän lentokentälle jälleen Brysseliin. Siitä noin kuuden tunnin kuluttua oltiin koti-Suomessa ja kahden aikaan aamuyöstä olin kotona! Pakko sanoa, että oli aivan ihana reissu vaikkei kisat meidän osalta sujuneet! Porukka oli jotain aivan omaa luokkaansa ja on ihana vielä nähdä ensi kuussa viimeisellä maajoukkueleirillä. Näillä iloisilla fiiliksillä onkin hyvä lähteä nyt nukkumaan. Toivottavasti saitte jotain irti ja kysykää toki jos jäi jokin mietityttää! :)