keskiviikko 6. elokuuta 2014

Maanantain myöhäismaastoilut

Käytiin tosiaankin Roosan kanssa eilen maastolenkillä vasta puoli kymmenen aikaan illalla päästyäni iltavuorosta töistä. Ajelin samantien tallille laittamaan Kallea kuntoon ja noin 20 vaille kymmenen päästiinkin lähtemään tallinpihasta. Roosa tuli meitä polkupyörällä vastaan jossain välissä matkaa ja lähdettiin yhdessä jatkamaan maastolenkille.

Ollaan Elinan kanssa kierretty samaa reittiä useamman kerran, mutta Kallen kanssa en oo vielä lähtenyt noin kauas kertaakaan. Tuolla päin ollaan käyty kuitenkin kääntymässä, mutta koko lenkkiä ei oltu menty ympäri, joten lähdettiin katsastamaan miltä se ponista tuntuu. Reitillä on vaikka minkälaista peltoa, mäkeä, mutkaa ja polkua ja tykkään käydä sitä nimenomaan sen takia, että se on tosi monipuolinen. Ainut miinus kaikissa meidän hyvissä maastolenkeissä on näin kesällä se, että sinne joutuu menemään suht pitkät pätkät asfalttitien vieressä pyörätiellä. Toisaalta sehän on vaan hyvä, siinä pyörätiellä on kuitenkin turvallista mennä ja pientareella kävellessä tuleekin hyvät alku- ja loppukäynnit.

Otettiin sitten tutussa laukkamäessä pieni laukkapätkä ja Kalle oli ihan hassu! Se ampaisi laukkaan ihan kun tykinsuusta ja laukkasi korvat tötteröllä koko mäen ylös. Seuraavassa mäessä lähdettiin Roosan kanssa "kisoille" ja oli ihan mahtavaa kun päästiin kunnolla revittämään ponin kanssa, ilman että tarvitsi edes pelätä sen villiintymistä. Se taitaa jo nykyisin tykätä vähän kovemmasta vauhdista ja hyvä niin!

Loppumatkasta otettiin vielä reipasta ravia sekä yksi rauhallinen laukkapätkä ja käveltiin tien piennarta tallille. Viimeisillä ravipätkillä meinasikin käydä vähän hassusti, kun ravattiin reipasta, isoa ravia vähän pidemmällä kaulalla ja rennommin ja ihan yhtäkkisesti poni säikähtää, kun metsä vaihtuu peltoon. Se otti kunnon sivuaskeleen ja olin jo ihan varma että nyt on mulla käsivarret haavoilla ja ihon alla täynnä pikkukiviä, kun otan kunnon lennot tielle. Sain kuitenkin pidettyä tasapainon niin hyvin, että kestin kyydissä ja matka jatkui! Poni taisi säikähtää tuota tapahtumaa enemmän kuin mä, oli nimittäin hyvin varovaisen oloinen sen jälkeen loppumatkan.. :D

Roosa lähtikin omalle reitilleen vähän ennen kuin oltiin tallilla ja loppumatkan talutinkin ponia maasta. Matkalle oli pysäköity kaksi hurjan pelottavaa rekkaa, joten näin paremmaksi vaihtoehdoksi kävellä ruunasen tukena sen vieressä varsinkin kun alkoi olla jo sen verran hämärääkin. Päästiin kuitenkin turvallisesti perille ja oli ihan super hyvä fiilis reissun jälkeen!

Tallilla Kalle pääsi varusteiden purkamisen jälkeen karsinaan syömään iltakaurat ja sillä aikaa nappasin Bellan ja Zipen sisälle yöpuulle. Kallen syötyä ruokansa se pääsi ulos muiden kamujen kanssa yöheinille ja viettämään yönsä pihalla. Tänään meillä oli hyyvin kevyt ja helppo juoksutuspäivä, johtuen siitä että ruuna toimi ihan uskomattoman mallikkaasti alusta saakka! Yhteensä juoksuttelin sitä vain vartin, kun mitään ongelmia ei ilmennyt ja siksi poni pääsikin kiitokseksi pian karsinaan lepäämään. Yön se on taas ulkona ja huomenna katsellaan josko hypättäisiin vähän! :)